Aquest projecte s’ha dut a terme al nord de Ghana, a Sawla. En trets generals a consistit en dissenyar i implementar contingut e-learning i una xarxa intranet wireless per comunicar tres centres educatius.

Si vols saber-ne més, fes un cop d’ull al seu blog.

Sawla-Tuna-Kalba,  Northern Region. Ghana.

Nasco – Educació de les TIC a Ghana

Xavi Casas (estudiant – ETSETB)
Judith Ibañez (estudiant – ETSETB)
Gisela Muxella (estudiant – ETSETB)

Dates de Realització

Desembre 2014 a setembre 2015.

Vídeo del projecte

Vídeo presentat als Premios de Voluntariado Universitario de la Fundación Mútua (+)

El projecte se situa al districte Sawla-Tuna-Kalba, concretament a les ciutats de Sawla i Tuna. Aquest districte es troba a la Northern Region, una de les regions més pobres de Ghana. Com a conseqüència, l’educació pública té moltes mancances (tant a nivell de professorat com infrastructures), és a dir, escassetat i poca qualitat.
Ghana és un país amb poca influència exterior, per aquest motiu és difícil l’accés a la informació.
La ONG NASCO-ICT té com a objectiu apropar la informació a aquestes ciutats més aïllades.

Objectius

Contribuir al desenvolupament de les tecnologies TIC a les escoles de Sawla, Ghana per tal de millorar l’educació i facilitar l’accés a la informació, cooperant amb la ONG NACO-ICT.

• Dissenyar i implementar una xarxa wireless amb antenes d’apertura per tal de comunicar tres centres educatius.
  • Dissenyar i implementar una intranet que faciliti la interconnexió dels diferents ordinadors.
  • Instal·lar un servidor de correu.
  • Aportar eines d’e-learning per impulsar l’aprenentatge a les escoles.
  • Crear una plataforma moodle.
  • Capacitar els professors en l’ús de la plataforma virtual.
  • Capacitar el servei TIC tant a nivell de software com de hardware en referència a la Intranet.
  • Estudiar la viabilitat de la connexió de la xarxa a Internet mitjançant un punt 3g.
  • Si fos possible aquesta connexió, executar-la.
  • Adaptar els ordinadors amb un nou sistema operatiu, incorporant aplicacions educatives adequades per alumnes de primària i secundàrIa.
  • Implementació de dos servidors web, un per Sawla i un per Tuna. Aquests servidors incorporen la plataforma Moodle (acotada conjuntament amb el professorat a les seves necessitats) i la Wikipedia.
  • Cablejar els tres centres de forma ordenada per tal que els ordinadors tinguin accés al servidor a nivell local.
  • Interconnectar les escoles de Sawla per tal de poder compartir la informació.
  • Formació de tècnics i professors en diferents àmbits.
  • Realització de manuals per deixar documentada tota la formació detallada anteriorment.
  • Col·laboració amb el Regional Education Service of Ghana fent una Workshop d’ofimàtica pels professors del districte.
  • Creació d’un Internet Café a Sawla per fer el projecte sostenible. Consta de 10 ordinadors (9 clients i 1 servidor).
  • Formació d’una persona responsable de l’Internet Café.
  • Realització de shell-scripts per tal d’automatitzar la creació de clients i servidor de l’Internet Café, així com un manual explicatiu.
  • Visita a diferents ONGs de Ghana, per tenir contactes i futurs projectes.
Resultats

Tots els objectius i les activitats realitzades han sigut assolits en el temps proposat.
Malgrat trobar petites complicacions, el projecte s’ha realitzat amb èxit.
Amb això podem dir que el projecte és sostenible (econòmicament i tècnicament), que els professors són autosuficients gràcies a les formacions i que tot el sistema funciona correctament (una setmana després d’haver acabat el projecte part de l’equip va tornar a supervisar i comprovar que tot seguís funcionant).

Ampliar la xarxa a les escoles properes ja visitades. Col·laborant amb NASCO ICT es valorara quines son les escoles més adequades.

Personalment, penso que el projecte és ambiciós. Vaig aprendre moltíssim tant a nivell personal com professional. Vam realitzar moltes tasques, amb molta repercusió social. Encara ens comuniquem periòdicament amb els professors i contactes, i podem dir que el sistema funciona correctament i és acceptat socialment tant per alumnes com per profesors. Ha estat una experiència enriquidora, que m’ha fet crèixer com a persona i com a professional. És a dir, penso que després d’aquests dos mesos no només sóc millor persona sinó que, a més, sóc millor enginyer.

Xavi Casas

La experierncia que vaig viure a Ghana va ser molt enrriquidora en molts sentits, primer organitzar-nos per que el projecte complis els objectius principals, després adquirir un coneixement pràctic que d’altre forma no hagués estat tan fàcil i finalment veuere una realitat social tant diferent a la que vivim dia a dia, apendren d’ella i acceptarla. El contacte amb la gent local em va fer veure que els canvis del teixit social del país no eren tant fàcils com ho podria semblar des d’aqui. I finalment viure situacions que t’enfronten amb tu mateix i ser capaç de solucionar-les i treure’n una lectura positiva és una experiencia que de ben segur tornaré a fer, ja sigui cooperant des de casa com de l’altera punta del món.

Judith Ibañez

Poder realitzar un TFG com aquest no es només una experiència d’aprenentatge increïble, sinó també una vivència personal inoblidable. He crescut molt com a enginyera i com a persona. És verdaderament gratificant veure com tot el nostre esforç te la seva recomença, veient la bona rebuda del projecte per als habitant de Sawla i Tuna, i mantenint contacte amb ells per veure que el projecte els soluciona les necessitats educatives que tenien. Això ens empeny a seguir endavant i voler seguir col·laborant amb una gent tan especial com els professors i alumnes de les escoles on vàrem estar treballant.

Gisela Muxella

3.846 €