Aquest projecte és similar al que es va realitzar des d’AUCOOP l’any 2015 a la universitat de Mekelle, al nord d’Etiòpia. Estrictament, es vol estendre la xarxa perquè pugui arribar a totes les aules que conformen el Catholic Meki School. A més es coneix el servei de xarxa que ofereix l’empresa de telecomunicacions a Etiòpia i és per aquest motiu que va sorgir la idea de muntar un servidor de Wikipedia offline.

En concret es coneix com Kiwix. En aquest sentit, l’objectiu és muntar un servidor que proporcioni accés a tots els continguts de la Wikipedia sense la necessitat d’estar connectat a internet. D’aquesta es garanteix l’accés permanent a la informació digital, ja que si el servei d’internet falla, sempre es pot recórrer a aquest servidor. Anàlogament, es vol que el servidor Kiwix pugui ser accessible des de totes les aules de l’escola.

Meki, regió d’Oromía, Etiòpia

Living Meki – PROYDE

Massiel Coves (estudiant – ETSETB)
Joan Pallàres (estudiant – ETSETB)
Natàlia Jiménez (estudiant – ETSETB)
Ariadna Sanchez (estudiant – ETSETB)
Eva Vidal (Professora UPC)

26 de juliol – 15 d’agost de 2016

Blog del projecte

AUCOOP a Meki

Meki és la capital del Districte Woreda Dugda, a la Zona Shewa, i és a 130 km d’Addis Abeba, la capital d’Etiòpia.

Atenen al col·legi 1.609 estudiants: 948 de primària i 661 de secundària. Únicament hi ha 2 escoles de secundària per a un districte de 200.000 habitants: l’escola MCS i l’Escola pública Oda Bokota

La MCS ofereix un alt nivell educatiu en comparació del de les escoles del govern. No es discriminen els estudiants o professors per religió, raça, inclinacions polítiques i/o gènere Els estudiants de famílies humils amb bon rendiment acadèmic són becats pel col·legi i pel programa de Beques de Living Meki.

Les raons que van motivar el projecte van ser dues:

• Un nombre important d’estudiants del centre de més de 14 anys disposa de telèfon intel·ligent.
  • L’accés a Internet és pobre, ja que el servei contractat no dóna per a més velocitat. Només arriba al despatx del director. A això se li afegeix el fet que el govern etíop censura i talla els accessos a Internet de manera habitual.

A partir d’aquí, doncs, els objectius van ser:

• Garantir l’accés a continguts educatius digitals de manera permanent, és a dir, independentment d’Internet, des de tots els punts de l’escola.
  • Formar professors i alumnat per assegurar la viabilitat del projecte.

Es van realitzar 4 tasques bàsiques en base als objectius:

• Desenvolupament i implantació d’una xarxa wifi offline educativa que permet accedir a l’educació digital de manera permanent, és a dir, independentment de si Internet funciona o no, gràcies a la implantació d’un servidor amb continguts educatius.
  • Extensió de la xarxa d’Internet preexistent a determinades aules com són: la de professors i, per altra banda, la Computer Room.
  • Sanejament i reparació de portàtils. Fruit de donacions del passat, a la computer Room hi havia emmagatzemats uns 30 portàtils que es trobaven inservibles.
  • Formació a professors i tècnics per assegurar el manteniment del projecte.
Resultats

Els resultats són molt positius ja que es va complir amb tots els objectius plantejats inicialment. Vam tenir un contratemps important mancant 4 dies de la finalització del projecte; un dels dos servidors va fallar i vam haver de redissenyar lestructura del projecte. Ara bé, malgrat això, la connexió de la xarxa educativa arriba a totes les aules, tal com estava previst des del començament.

La intenció és tornar el proper estiu per consolidar i millorar el projecte. L´experiència viscuda l´estiu passat volem que sigui un punt de partida d´un projecte que ha de durar uns anys més. Arran del projecte hem adquirit un conjunt de coneixements que poden ser molt útils per a l’any que ve.

Després de l’estada al terreny executant el projecte, la meva valoració és molt positiva.Tot i el problema que vam patir un cop muntat tot el sistema (es va espatllar un dels dos servidors), el vam poder resoldre satisfactòriament i podem afirmar que es van complir els objectius del projecte, tenint en compte les peticions de la contrapart. A més, podem assegurar, a partir de les presentacions realitzades a l’equip de l’escola i al professorat, que van quedar molt satisfets amb les possibilitats educatives que els hi donava el servidor i van aprendre com fer-ho servir. Gràcies al contacte que seguim mantenint amb els residents d’allà, sabem que segueix funcionant excepte per un cable espatllat. Tot i això, com es seguiran desplegant projectes a Meki aquest any, això s’arreglarà perquè no torni a succeir.

Pel que fa a l’aprenentatge personal, crec que ha estat una experiència enormement positiva, ja que he pogut aprendre molt sobre temes diversos, des d’una part més tècnica com a enginyera, a una part més de gestió de projectes, a una part més personal. He après de cadascuna de les persones que m’he trobat al llarg del camí, de les seves paraules, cultura i manera de fer. També m’ha fet sentir plenament conscient de la meva necessitat com a persona d’ajudar els altres en allò que pugui. Sense cap mena de dubte, repetiré una experiència similar si se’m presenta l’oportunitat.

3.700 €