Centre Keur Mame Fatim Konte, Saint Louis, Senegal

Open Arms Centre Keur Mame Fatim Konte

Mar Gonzàlez i Català (estudiant – FIB)
David Valero Masachs (alumni)
Julia Rodríguez Benítez (extern)
Leandro Navarro Moldes (PDI- FIB)

Del 2 a l’11 de febrer de 2023

Aquest projecte s’ha estat realitzat a la ciutat de Saint Louis, al nord del Senegal, amb la intenció de reparar i actualitzar ordinadors que ja tenen i portar-ne de nous al centre CCD de Keur Mame Fatim Konte. Aquest centre fa una gran labor a la ciutat, donant educació a mares monoparentals sense recursos, en molts casos molt joves, mentre deixen els nens a una guarderia al mateix centre. A més a més, aquest centre també forma part del projecte d’Open Arms Origen, pel qual AUCOOP (UPC) va aportar ordinadors i un sistema Ethernet en un projecte passat.

El projecte Origen té l’objectiu de conscienciar els països amb major nombre de migrants que utilitzen les perilloses rutes migratòries cap a Europa, explicant-los la perillositat real d’aquestes rutes a més de la situació de màfies que actualment impera. Així mateix, els ordinadors que es van proporcionar al centre en un projecte previ tenen l’objectiu de ser usats en aquestes xerrades de conscienciació d’Open Arms com en altres cursos del centre. Aquests primers ordinadors ja s’han quedat desactualitzats i inclús en alguns casos han deixat de funcionar i es fa necessari aquest projecte per ampliar el parc d’ordinadors i intentar reparar i actualitzar els que ja tenen.

• Aportació de 7 ordinadors portàtils amb SO Ubuntu, i amb nou material d’ofimàtica (teclats, ratolins, lectors CD) per a l’escola d’infermeria.
  • Recuperar o actualitzar 18 ordinadors portàtils que ja tenia el centre, però que molts no utilitzaven a causa de la situació en la qual es trobaven.
  • Formació sobre Drive per personal del centre per poder gestionar millor les comptes.
  • Realització d’un inventari i detecció de necessitats.

Curt termini:

• Aprovisionament de més ordinadors pel centre i de major qualitat.
  • Realització de més cursos sobre informàtica i manteniment dels aparells informàtics al centre.
  • Millora i aprovisionament d’altres aparells informàtics com ratolins, monitors, teclats, impressores… També necessaris al centre.

Llarg termini:

• Millorar íntegrament el centre en matèria informàtica per poder tenir una classe d’informàtica multiús completa.

Ha estat una experiència molt enriquidora i de la qual he après molt. He pogut experimentar una realitat radicalment diferent a la que he viscut sempre i de la qual me n’enduc una nova perspectiva i actitud envers el que m’envolta. En aquest procés d’aprenentatge he conegut gent molt maca que m’ha ajudat molt i m’ha fet sentir acollida i benvinguda, en particular els meus companys, el personal de la contrapart, el professorat de la facultat, la família amb qui ens allotjàvem i els treballadors del centre. Estic contenta de la feina feta i espero poder participar en projectes similars en un futur.

Mar Gonzàlez i Català

Ha sigut una gran experiència tant en l’aspecte personal com acadèmic. Per una part, he pogut fer el projecte amb gent molt maca i de la qual he après molt i que hem funcionat molt bé durant tot el procés, tan previ, durant l’estada, com després. A més a més, he pogut veure la situació en aquests països amb pitjor situació econòmica i humanitària i l’important que és participar d’aquests projectes, sense dubte faré molts més en un futur. Per altra banda, he après molt sobre molts coneixements tècnics que no es treballen gaire a la universitat i també a treballar en situacions molt més precàries.

David Valero Masachs

Ha sido una gran aventura dónde hemos aprendido a trabajar en un entorno con los recursos justos, pero con la gran intención de poder recuperar el mayor número de portátiles posibles. También, creo que ha sido fundamental para el éxito del proyecto entender las necesidades del centro, y desde nuestro conocimiento, poder ofrecerles las mejores soluciones.Hemos estado muy bien acompañados tanto por el personal del centro como por la contraparte para hacernos más fácil la estancia y el desarrollo de nuestras tareas.

Julia Rodríguez Benítez

2.950€