Xitlhelani, Limpopo, Sud-Àfrica

Entitats participants

Pangea Internet Society – Capítol Català
Computer Aid

Leandro Navarro Moldes (PDI – FIB) Carlota Pino Pellicer (estudiant – ETSETB)
Elsa Rodríguez Trabal (estudiant- ETSETB)
Pau Tomàs Culubret (alumni – ETSETB)
Oriol Torres Pla (estudiant – ETSETB)

22 de juliol al 9 d’agost del 2023

Context del projecte i objectius

Aquest projecte ha estat realitzat al poble de Xitlhelani, ubicat a la regió de Limpopo al nord-est de Sud-Àfrica.  La necessitat de dotar el Community Hall, el centre cívic del poblat, amb ordinadors per a tots els habitants, de donar accés a Internet al Community Hall, i al Computer Lab (encara no instal·lat per part de ComputerAid) va fer sorgir el nostre projecte. Per tant, com a estudiants de la UPC anàvem a proporcionar uns 10 ordinadors aproximadament amb un programari adequat per a us ofimàtic i per un ús educatiu, mitjançant aplicacions de matemàtiques, de llengües, etc. Una altra part del projecte era fer una instal·lació d’una xarxa de 3km d’Internet entre el Computer Lab, situat a prop de l’escola, i el Community Hall, perquè es pogués tenir connexió i tenir la possibilitat de fer una autogestió d’aquesta xarxa. Això va sorgir ja que el cost de les tarifes de dades era massa elevat i l’objectiu era poder habilitar una xarxa comunitària més assequible.

• Creació d’una aula d’informàtica al Community Hall per  les diverses les escoles del poblat, i tots els habitants de la zona rural.
  • Estudi del posicionament dels dispositius router per tal de donar senyal WiFi a tot el Community Hall.
  • Estudi del posicionament de les antenes per a la creació de la xarxa d’Internet entre el Community Hall i Computer Lab.
  • Instal·lació de 4 antenes i 2 sim routers, 1 load balancer i 3 routers.
  • Formacions al responsable tècnic del manteniment de la xarxa
  • Reunions amb els responsables del poble per crear un model d’ús de l’aula d’informàtica que se’n pugui beneficiar tot el poble.
  • Creació d’un model de negoci sostenible pel Community Hall per a poder mantenir tota la infraestructura, per exemple: la creació d’un cinema amb el projector aportat o el pagament d’una quantitat molt baixa per a fer ús dels ordinadors i Internet.

De cara a un futur, s’hauria de contractar un servei que proporciona connexió per via satèl·lit, per exemple, per substituir la SIM, i que el pagament no sigui mensual sino anual. Enllaçar l’internet que hem fet arribar a l’escola de secundària amb el futur Computer Lab, que serà instal·lat de la mà de Computer Aid. La nostra xarxa sempre estarà oberta a ser ampliada en cas de necessitat de que hi arribi la connexió a nous punts del poblat.

És el primer cop que participo en un projecte de col·laboració, i estic segura de que no serà l’últim. A més d’haver pogut aplicar els coneixements adquirits en el grau a l’universitat, he après molt, tant sobre la matèria com sobre una cultura totalment diferent a la meva. Sobre el projecte, he de dir que estic molt orgullosa de la feina de l’equip, de la manera en la que ens hem entès i de que hem assolit tots els objectius que ens vam proposar, i molt agraïda amb tota la gent que ho ha fet possible.

Carlota Pino Pellicer

Un cop finalitzat el projecte, puc dir que em sento molt content de la feina feta. Hem pogut dotar d’una instal·lació d’una xarxa comunitària a la població de Xitlhelani amb èxit. En la meva opinió l’equip ha treballat correctament i les tasques han quedat assolides. Com a part negativa, mencionar que tot i l’esforç per part nostre, ens ha mancat la col·laboració per part de l’organització d’allà, que malgrat al final resultar en èxit, els esforços addicionals hem hagut de fer han sigut molt grans, degut a que no van realitzar la feina que els hi tocava fer amb anterioritat a que anéssim. Tot hi això, ha sigut una molt bona experiència i esperem que l’any que ve podem tornar per dotar de més recursos a l’àrea de Xithlelani.

Pau Tomàs Culubret

Personalment, el projecte ha estat una experiència increïble, he après moltíssim tant en l’àmbit de les telecomunicacions com en l’àmbit personal, cultural i humà. A més, he pogut aportar el meu petit gra de sorra a una comunitat meravellosa i amb ganes d’evolucionar que podrà aprofitar la feina feta per obtenir millors oportunitats educatives i laborals.

Oriol Torres Pla

Aquest ha sigut el segon projecte que he fet amb Amandla Community Projects a Sud-àfrica i personalment, estic molt contenta amb els resultats aconseguits, però, sobretot, amb tot el que m’ha aportat l’experiència. Durant aquesta experiència, he tingut l’oportunitat d’aprendre molt i de posar en pràctica i millorar molts dels coneixements que he adquirit durant la meva carrera, des d’una perspectiva molt més pràctica. A més, és molt gratificant poder contribuir i empoderar a una comunitat on els recursos són més limitats.

Elsa Rodríguez Trabal

5.800€