Com va sorgir la idea?

Aquest pasat estiu vaig tenir l’oportunitat de poder viatjar a Bilwi, Nicaragua, una petita ciutat localitzada en el nord de la costa del Carib de Nicaragua. Allà vaig poder reunir-me amb el alcalde i vam poder parlar de la situació de Bilwi i de les aldees que formen part del municipi.Un dels grans problemes que tenien era la mala comunicació que tenien amb la capital, Managua, això els produeix una carència de recursos (tant a nivell alimentari, com sanitari, educatiu, etc). Per aquest motiu, volia agrarir-nos personalment la tasca que realitzavem allà, ja que cada petit grà de sorra a ells els permet fer un pas endavant.També van aprofitar per preguntar-nos què podien fer per donar-se a coneixer arreu del món i així poder rebre més projectes de cooperació. Després d’una estona discutint, va sorgir la idea de poder crear una web de l’alcaldia (ja que no en tenien cap) i poder crear un aplicatiu en aquesta on poder gestionar els diversos projectes online.

En què consta el TFG?

La idea és fer una web per l’alcaldia on puguin publicar les diferents notícies de Bilwi i diversa informació dels Serveis que tenen a l’avast els habitants.A més a més, hi haurà un aplicatiu que permeti gestionar diferents projectes de cooperació entre Associacions i ONGs i la propia alcaldia.

Qui porta aquest TFG?

• Tutora: Eva Vidal
  • Alumna: Laura Echevarría Garuz

Sawla i Tuna, Ghana

Nasco ICT

Nil Oleart (estudiant – ETSETB)
Janna Escur (estudiant – ETSETB)

Agost de 2017

El projecte se situa al districte Sawla-Tuna-Kalba, concretament a les ciutats de Sawla i Tuna. Aquest districte es troba a la Northern Region, una de les regions més pobres de Ghana. Com a conseqüència, l’educació pública té moltes mancances (tant a nivell de professorat com infraestructures), és a dir, escassetat i poca qualitat.

La ONG NASCO-ICT té com a objectiu apropar la informació a aquestes ciutats més aïllades. Des de l’any 2015 s’han dut a terme projectes per part d’aquesta ONG i amb finançament del CCD: es va crear una xarxa entre les escoles, instal·lant un servidor amb contingut e-learning, wikipedia i moodle.

Actualment hi ha una aula escolar i una biblioteca equipades amb ordinadors a Sawla i dues aules a Tuna (una de les quals és la que hem fet aquest any).

• A l’escola de Sawla es va intentar fer sanejament i reparació d’allò que no funcionava.
  • També es va oferir una workshop a professors tant d’allà, com de pobles i regions veïnes, per tal que pugin transmetre el coneixement adquirit als seus alumnes. Majoritàriament vam tractar el paquet d’office, tant per Windows com per Linux.
  • A Tuna vam realitzar la instal·lació d’una nova aula d’informàtica, reemplaçant els equips vells i en desús que hi havia allà. S’hi va instal·lar la Wikipedia offline així com algun altre recurs educatiu. Un cop finalitzada la instal·lació vam procedir a fer una altra workshop i després a explicar al responsable de l’aula el funcionament de tot plegat, per tal que, si sorgia algun problema tècnic el pogués solucionar.
  • A Tuna també, es va visitar una altra aula instal·lada per companys nostres amb anterioritat i es va comprovar que tot funcionava correctament i que l’estaven cuidant.
  • L’últim dia vam sanejar alguns portàtils per portar-los a la que ha de ser una nova aula a Sawla.
  • Es va endreçar tot el material a la Library de Sawla i també es va comprovar que els portàtils funcionessin.

El projecte pot continuar de moltes maneres, ja que hi ha una necessitat creixent de les TIC a Ghana i a seva implantació pot ajudar molt la vida de la gent (per exemple aconseguint unificar fitxers de pacients en hospitals, per dir alguna cosa).

Es pot enviar gent a que repassi que tot funciona correctament, tot i que això hauria de ser feina de la contrapart.

La tasca dels voluntaris hauria de ser la d’implantar noves aules i fer formacions. Si cal reparar alguna cosa es repara, però és essencial que s’ensenyi a fer un bon ús del material per tal que no s’espatlli tan ràpid (p.e.: ensenyar a tancar bé un ordinador).

A nivell personal puc dir que l’experiència ha sigut molt i molt bona, tot i que també hi ha hagut coses dolentes (no es pot viure sempre en una felicitat absoluta). He après moltíssimes coses que després he pogut implantar al meu lloc de feina. A part, l’aprenentatge cultural ha sigut molt bestia. Afegir que vam trobar molts cooperants a Ghana, el 90% dels quals es trobaven en projectes que no funcionaven, que els enganyaven, que la necessitat que anaven a cobrir ja ho estava, que els hi deien una cosa i després era tot el contrari, etc. Per tant, em va fer plantejar si realment són necessaris tants projectes de cooperació (almenys a Ghana).

Nil Oleart

Tots tenim ganes d’ajudar però s’ha de saber com fer-ho. Anar al lloc, analitzar realment quines necessitats tenen i valorar si podem aportar-los alguna cosa útil o simplement volem forçar-los a canviar (això mai serà algo positiu). És obvi que hi ha molts avantatges en l’àmbit TIC, però sense una formació prèvia prenem el risc que no sàpiguen utilitzar-ho, se’n cansin, i ho “oblidin” o abandonin (el cas de l’escola de Sawla). Nosaltres vam intentar que els professors hi veiessin totes les coses positives que els podia aportar i vam tenir la sort que el director de l’escola de Tuna on finalment vam muntar la aula estava molt entusiasmat i va valorar moltíssim la nostra feina, per tant esperem que estigui cuidada, i que tant els professors com els alumnes ho utilitzin i s’ho passin bé aprenent d’una manera diferent.

Janna Escur

3.370 €