Ada East District, Ghana

Labdoo
L’associació d’estudiants AESS
Elkartenet Hezkuntza Elkartea ONG

Arnau Marzabal Gatell (estudiant – CFIS) Ton Miserachs Solà (estudiant – ETSETB)
Marc Molla Garcia (estudiant- ETSETB) Pol Villalvilla (Alumni)

Del 13 d’agost al 2 de setembre del 2022

Returnsburg Academy és una escola nova establerta al districte d’Ada East de la regió de
Greater Accra de Ghana i està situada en un dels pobles més remots d’Ada. Aquesta escola
està aprovada pel Govern de Ghana per impartir classes des de l’escola bressol fins a l’escola
secundària superior. Els recursos tant de l’escola com de la regió son força limitats i l’accés a
ordinadors o material informàtic és pràcticament inexistent (a aquestes edats). Per tant, hi ha la
necessitat d’educar els estudiants a les TIC i l’electrònica bàsica. En aquest sentit, l’escola està
treballant en la creació d’un laboratori de TIC i d’electrònica.

Podem dividir els resultats i activitats d’aquest projecte en dos subprojectes:
En primer lloc el nostre projecte ha participat en el desenvolupament del laboratori TIC i
d’electrònica a l’escola Returnsburg Academy mitjançant (i) la preparació d’ordinadors portàtils i
de sobretaula (ii) formació als professors de l’escola per que puguin fer un ús correcte del
material (iii) portant material d’electrònica bàsica com Arduinos i Raspberries. Tot el material ha
sigut instal·lat satisfactoriament i els professors tenen els coneixements bàsics per a poder
ensenyar als estudiants. A part, aquest lab acollirà a estudiants d’altres escoles que no disposin
d’aquest material i a gent d’edat més avançada que vulgui aprendre programació, electrònica o
ofimàtica bàsica.

En segon lloc s’ha realitzat dues formacions tècniques. La primera, als professors d’una altra
escola pública de la zona (Ada Technical School) en programació, electrònica i matemàtiques.
La segona, a un grup reduït de persones de la comunitat en programació bàsica. Tota aquesta
formació va acompanyada d’un material didàctic personalitzat que es va donar als professors i
estudiants de la comunitat per a que poguessin seguir amb la formació. Les dues formacions
han sigut un èxit. Per una banda els professors ja podrán implementar a les seves classes els
nous coneixements adquirits durant aquest nou curs i per l’altra banda els estudiants de la
comunitat tindrán més oportunitats en el mercat laboral un cop dominin i ampliin els
coneixements bàsics apresos.

Tot i que el material i formació dels professors és suficient per començar a impartir classes ( a l’escola Returnsburg Academy). La precarietat de la infraestructura elèctrica no permet realitzar les classes amb la freqüència desitjada en un principi. Ara mateix depenen d’un generador. Per part de l’Ada Technical School la continuïtat del projecte i per tant de la formació no suposa cap mena d’impediment. De fet, sabem que a partir d’aquest curs 2022-2023 ja es començarà a impartir el temari que vam donar a la nostre estada.

Personalment crec que poder participar en aquest projecte ha sigut un privilegi i una experiència única la qual m’ha permès conèixer noves cultures, gent i tenir un millor punt de vista respecte el món en el que vivim. No només hem fet el respectiu voluntariat que ens pertoca sinó que en molt poc temps hem creat un gran vincle amb la gent d’allà i la seva cultura trencant qualsevol tipus de barrera. Per totes les experiències i el gran valor humanísitic d’aquest projecte jo repetiria una i moltes vegades.

Marc Molla

Gràcies al CCD, AUCOOP, etc, he pogut gaudir d’una de les experiències vitals que més m’han fet créixer com a persona. Des de ben petit m’ha agradat compartir el meu coneixement amb els demés, i aquesta vegada he pogut fer-ho amb un objectiu; l’objectiu d’apropar les TIC a gent amb menys accés a elles per a fomentar el desenvolupament d’una regió no tan desenvolupada en aquest àmbit. La feina que hem fet ha tingut un impacte gran en poc temps, i no només en treiem la satisfacció per la feina feta sinó que també ens hem creat una gran xarxa de contactes i una llista de necessitats de la gent local, de manera que futurs projectes poden tenir un impacte més directe. Segur que aquest projecte, i els futurs que vinguin, el recordaré per sempre amb estima i satisfacció.

Ton Miserachs

A nivell pràctic, trobo que el projecte és pot considerar un èxit. S’han pogut dur a terme (gairebé en la seva totalitat) les activitats, classes i material preparat i l’acceptació per part dels alumnes ha sigut molt, molt positiva. Ara bé, el que més valoro d’haver pogut participar en aquest projecte és sens dubte l’oportunitat d’aprendre de totes les persones amb qui hem conviscut un cop a terreny. Una cultura, una manera de fer i una manera de veure el món que m’emporto amb mi per sempre. Gràcies per l’oportunitat!

Arnau Marzabal