Gandiol, Saint-Louis, Senegal

Hahatay – Son risas de Gandiol

Entitats participants

Labdoo, i2CAT i Seidor (antigament Clariba)

Roger González (estudiant – ETSETB)
Maria Jover (estudiant -ETSETB)
Sergio Giménez(alumni – ETSETB)
Bruno Ibáñez (alumni – ETSETB)
Irene Hernández (alumni – ETSETB) Eva Vidal (PDI – ETSETB)

Del 4 de febrer al 4 de març del 2023

Hahatay es compon de diferents centres distribuits al llarg de la localitat Senegalesa de Gandiol:

• El Centre Cultural Aminata (CCA): És un lloc de trobada, un espai de formació, una incubadora d’iniciatives innovadores i un referent en el món de l’art i la cultura.
  • Sunukeur (la nostra casa en llenguatge wolof): És un espai de convivència, debat, obert a estudiar i dur a terme propostes de projectes basats en desenvolupament sostenible i accions comunitàries.
  • Tabax-nite: Localitzat a 1,5 Km de Sunukeur, està compost per diversos edificis: una residència, aules de formació, la casa de la dona, una aula d’informàtica, una emisora de ràdio comunitària y un centre de salut.
  • Defaratt: És un centre destinat al reciclatge de plàstics.

A la regió de Gandiol no hi ha accés a internet via infraestructura ADSL, només via internet cel·lular. Tampoc hi ha intenció per cap operador de portar el cablejat cap a la localitat. Doncs, previ al desplegament del projecte, els diferents centres i edificis de Hahatay no estaven connectats entre ells de cap manera. La manca de connexió estable i assequible a Internet, fan que la comunicació i la col·laboració entre les persones de l’organització localitzades a diferents centres fos lenta i poc eficient. A més, Hahatay necessita d’eines TIC específiques per agilitzar els seus mètodes de treball i digitalitzar les formacions i activitats que es produeixen a l’organització. En concret, algunes d’aquestes activitats són:

• Necessitat de tenir emmagatzematge centralitzat al cloud, per tal de facilitar
    el flux de treball entre els equips audiovisuals i de la ràdio, ja que generen un
    gran volum de dades.
  • Millora de la connectivitat wifi mitjançant el desplegament de xarxes mesh.
  1. Desplegament de xarxes wifi mesh
  2. Desplegament de servidors de baix consum que representen el sistema de gestió i monitoratge de la xarxa.
  3. Desplegament de serveis d’emmagatzematge compartit tipus cloud i tipus carpeta compartida.
  4. Millora de la velocitat d’accés a internet, sobretot en hores pic.
  5. Visita a l’associació ALVES, amb la qual col·laborarem l’any vinent.
  • Manteniment de la infrastructura i augmentar la resiliència de la mateixa proporcionant nou equipament.
  • Manteniment dels equips informàtics.
  • Seguint la metodologia apresa en els últims anys, estendre la xarxa comunitària a l’institut de la regió i a una associació a una regió rural pròxima a la xarxa comunitària.

És un luxe poder compartir experiències amb gent tan inspiradora com són tota la gent de Hahatay. Infinitament agraït per la seva hospitalitat, visió, valors i professionalitat. Ha sigut una experiència molt enriquidora tant en l’àmbit professional com a escala personal. Treballar dia a dia amb persones amb una realitat social tan diferent de la nostra, amb una mentalitat diferent, és tota una experiència que ajuda a entendre que no hi ha una única manera correcta de fer les coses: tot té un context i una realitat social que condiciona les metodologies i el desenvolupament humà.

Sergio Giménez

L’experiència a Hahatay és d’aquelles oportunitats úniques que un recorda tota la vida. Quan vaig preguntar a en Sergio de si podia participar aquest any no era conscient de quan podria aprendre, no només a nivell tècnic, sinó que també sobre les diferències culturals i maneres de treballar i viure. Conviure colze amb colze amb la cultura senegalesa m’ha pogut apropar també a un dels meus amics de la etapa escolar, ja que he pogut conèixer millor les diferencies i la situació actual del seu país de naixement. Infinitament agraït per aquesta oportunitat i espero poder seguir treballant amb Hahatay en el futur.

Bruno Ibáñez

La possibilitat de viure una experiència on ficar al servei d’una comunitat tot l’aprenentatge i eines adquirides durant la carrera ha sigut un regal. M’he adonat de que les telecomunicacions són un element transformador que pot ajudar a qualsevol comunitat en el seu desenvolupament. És una eina que marca la diferència a l’hora d’afrontar els nous reptes. Estic molt agraïda tan a l’equip de Hahatay com al d’enginyers que hem treballat junts. El creixement no ha sigut només intelectual, ja que dur a terme un projecte amb uns mitjans limitats i sense haver implementat res similar abans em semblava quasi impossible. Però el creixement intelectual, en comparació amb el personal, queda curt. Conviure amb una cultura diferent, entendre com es fan les coses a un lloc nou, deixar-te sorprendre i acollir pel poble ambaixador de la hospitalitat és una vivència que recomano a tothom.

Maria Jover

Haver pogut participar en aquest projecte ha estat una experiència molt enriquidora tant a nivell de conèixement com a nivell vital. Poder aportar un petit gra de sorra amb conèixements tècnics assolits durant el grau i tot el que he après allà a Hahatay desenvolupant el projecte i veure com les TIC impacten a una societat tant diferent m’han aportat una nova perspectiva del camp. Els reptes, l’intercanvi d’idees, experiències amb la gent de Hahatay i de Gandiol m’han emocionat i enriquit molt. Estic molt agraït d’haver tingut l’oportunitat d’estar en aquest projecte, donar les gràcies a Hahatay per la seva càlida acollida ja que des del primer dia em vaig sentir com a casa, i també al Sergio i l’AUCOOP per fer possible la realització del projecte, ha estat una de les millors experiències que he viscut.

Roger González